Zondag 2 juli

2 juli 2023 - Fátima, Portugal

We zijn in het plaatsje Fatima gekomen . Fatima is vernoemd naar een moorse princes. Een bedevaartsoord oord in Portugal. Prachtige cathedraal ( onze lieve vrouwe met een enorm plein ervoor . Maria aanbidding .  Lijkt wat op de Sint Pieter in Rome . Veel monniken en zusters . Was niet druk. We hebben geen mensen gezien die kruipend de kerk ingingen . Normaal komt dit wel voor . Erg indrukwekkend, sober en plechtig cathedraal . Drie herdertjes zouden in het begin van de vorige eeuw Maria een aantal keren hebben ontmoet. Zij liggen begraven in de cathedraal. Buiten werd een dienst gehouden die druk bezocht werd door de Portugezen . We zien weinig buitenlanders .

s’ morgens hebben we geprobeerd een kasteel van de kruis ridders te bezoeken. “In de stad Tomar .  Helaas” bleek er een groot feest te zijn in deze stad . De hele stad liep uit om het spektakel te aanschouwen .  Feest duurt een week en dit is de eerste dag Daardoor konden we niet bij de kasteel komen . Dit feest wordt 1 x in de 4 jaar gehouden .De optocht bestaat uit vele meisjes in witte jurken met gekleurde scherpen. Begeleid door een jongetje . Meisje heeft hoofd tooi die vrij zwaar is . Zij werden geholpen door de jongens Veel fanfare , film ploegen en drones

vandaag een zware tocht door de bergen . Het is nog steeds heet . Wel een prachtige weg. Veel bijzondere bloemen gezien . Theo was vergeten de tweede accu op te laden waardoor hij de laatste 10 km op eigen kracht moest doen . ( stukje boete doening?) . Gelukkig had de Aldi de favoriete joghurt voor Theo 👍

1. Ellen Schade:
    2 juli 2023
    Hoy R en T Wat zal Thoe zijn E Bike extra waarderen Doet me goed dat jullie toch wat meer de toerist zijn De kruipende pelgrims zijn officieel verboden , maar wordt nog wel gedaan Toen ik er was waren er nog heel veel Was dat pad er nog met gladde stenen, want met de echte straatstenen was het een heel zware tocht . Hoop dat de warmte wat zal afnemen ,Of is 40 Gr normaal Maar ja jullie wisten dat het warm zou zijn Morgen een mooie tocht ,En naar het Noorden zal het koeler worden Sukses en een fijne dag
  2. Olaf:
    3 juli 2023
    Het leek wel een Lentefeest met al die vruchten op het hoofd. Vooral dan de meisjes, die ook vruchtbaar moeten worden. Jammer voor de mannen, want de infertiliteit ligt in de meeste gevallen aan de man/ jongen. Fijn, dat jullie weer konden fietsen en voor Theo was het weer even een uitdaging zonder accu te moeten rijden. Knap hoor en ook knap .....om het opladen te vergeten. Ik ben dus niet de enige.
    Mooie verhalen over verschijningen van Maria. Het is toch mystiek. De uiting van bewogenheid door op de knieën te gaan is voor mij wat te ingewikkeld al vind ik het wel mooi,dat mensen laten zien wat mystiek met je kan doen. Maar net als in Lourdes, het was toen en wat er nu gebeurt is anders en toch ook weer heilzaam. Jullie veel plezier en jullie lijken me heel ontspannen.