Woensdag 27 juli

27 juli 2022 - Brad, Roemenië

We hebben gister voor het eerst 2 fietsers ontmoet uit Argentinië . Zij zijn in Madrid gestart en gaan heel Europa door naar WK voetbal in Catar  in november (aan Perzische golf) nog wel een stukje rijden . Beide hadden een Argentijns T-shirt aan. We moesten ook de hartelijke groeten doen aan Máxima.Veel tegenwind en erg warm . Om 22 uur was het nog 29 graden .We hebben een mooie tocht gereden . Een beetje om de autoweg heen geslingerd. Eigenlijk vinden wij het fietsen in de bergen het mooist. Prachtige omgeving , watervalletjes en oude dorpjes.,Af en toe wel grindweggetjes maar dat mag de pret niet drukken.

vanmorgen nog steeds tegenwind . We zijn vroeg gestart ivm de hoge temperatuur . We hebben 2 x  leuk gesprek gehad met Roemenen . Hij vertelde dat men slecht omgaat met honden . Puppy’s blijven maar komen waar niet voor gezorgd wordt. Er zijn veel zwerfhonden en het beste zou zijn om de dieren te steriliseren. De sterilisatie verplichting is er wel. Helaas doet het land hier niets aan. Hij vertelde dat de Roemenen onderling spanningen gaven. Roemenen krijgen tijdens de rijles te weinig instructie over inhalen waardoor er vreselijke ongelukken gebeuren . Dit is ook te zien door de vele kruizen / gedenk tekens die we onderweg zien.
in de grote steden zie je investeerders uit andere landen zoals Lidle, kaufland declaton, carafour. Dit is een nieuwe ontwikkeling . Mensen zien het als een status als ze daar artikelen kopen . Buiten lopen met een plastic tasje van de Lidle is bijna te vergelijken met eten bij Mac Donald . Zo’n overdaad is men niet gewend. De keuze is de dorpjes zijn heel beperkt
De andere Roemeen ontmoetten we bij het vullen van de flessen met bronwater. Was trouwens heerlijk koud water. Hij vertelde dat de mensen na 60 jaar alleen zaten te wachten op het dood gaan.  Mensen hebben op 40 jarige leeftijd een superslecht gebit of wat er over is .Veel alcohol verslaafden . Veel overgewicht . Het communistische systeem is sinds 1989 voorbij. Alles heeft zijn tijd nodig om zelf de touwtjes in handen te nemen en niet blindelings volgen wat de staat wil / leunen op de staat.
interessant om van de mensen zelf te horen hoe het land ervoor staat.

morgen gaan we proberen met de bus naar Oradea.

1. Jaap en Irene:
    27 juli 2022
    Jeetje, wat een verhaal over de Roemenen. Best wel triest. Als het communisme in een land uitgevoerd wordt zoals Karl Marx het ooit bedoeld heeft dan is dat zo gek nog niet.

Hopelijk gaan jullie nog veel in de bergen rijden.
  2. Trudy en Andre:
    27 juli 2022
    Heel lang geleden heb ik een voedseltransport helpen organiseren naar Vinatori Neamt in het noordoosten van Roemenië. Als ik jullie reisverhalen lees, is de situatie in dit land nog niet erg veel verbeterd. Wel schijnt het een prachtig landschap te hebben, dus geniet ervan!
  3. PaCo:
    27 juli 2022
    Hoi Rineke & Theo, heel erg leuk om jullie verhalen te lezen. Wij volgen jullie op de “voet”, ofwel fiets.
    Is het een route waar jullie op hadden gehoopt? Geniet ervan en we blijven jullie volgen. Groetjes PaCo
  4. Ellen Schade:
    27 juli 2022
    Hoy R en T Wat fijn dat jullie zo genieten waarom gaan jullie met de bus Is het te verlof zijn de wegen te slecht We horen het nog Het verschil tussen arm en rijk wordt ook in die landen steeds groter De dorpjes blijven steeds meer achterHoop dat morgen de bus lukt en het weer wat koeler is Geniet Gr E
  5. Olaf:
    28 juli 2022
    wat een mooie opmerking over het rijden in de bergen. je kan dan weer even opladen als er soms wat tegen zit. het Roemenie van vroeger blijft zichtbaar. Ik denk niet dat het aan het marxisme ligt, meer aan het ondergeschikt worden gemaakt aan een regime, waardoor je nooit leert wat je zelf denkt en voelt en duizenden manieren aanleert om stilletjes toch te doen waar je zin in hebt. als het dan tegen zit heeft het ottomaanse rijk, het habsburgse rijk, het communistische rijk en later het europese rijk het gedaan.