Vrijdag 7 juli

7 juli 2023 - Redondela, Spanje

Vandaag zijn we al weer 6 weken onderweg. Nog 6 weken te gaan. Heerlijk idee. Wat hebben we al veel gefietst ( ruim 3000 km)  veel gezien, mooie tochten gemaakt , veel wisselende temperaturen een goede conditie opgebouwd, paar kilo kwijt en een indruk van de landen die we bezocht hebben.

we zijn weer in Spanje . Nog 88 km van Santiago de Compostela. Onderweg komen we weer veel pelgrims tegen. De laatste loodjes voor hen.Zowaar vandaag mee wind. Wat scheelt dat toch met fietsen. Vanmiddag zijn we door de bergen gegaan . Toch wel even bij een cafeetje gestopt om de accu bij te laden. Sterke stijgingen en dalingen en dat kost veel energie. We staan nu op een gezellige kleine camping vlak bij het strand. Er wordt veel gesurfd .

portugal

best wel een wat arm land. Mensen zijn wat stugger. Als we fietsen dan zwaaien ze wel maar wel wat ingetogen. Op de fiets houden ze veel minder rekening met ons . Ze zijn geen fietsers gewend. Alleen in het weekend pakken ze hun race fiets uit de schuur om met een aantal “ in vol ornaat’ te fietsen . De huizen zijn of heel mooi, of armoedig . In de kleine dorpen zijn de wegen met kleine steentjes bestraat. Stoplichten duren ewig voordat ze groen / rood zijn. Veel rotzooi in de tuin. De Portugezen houden wel van planten en natuurlijk bier veel bier. Wij zien niet dat er veel wijn gedronken wordt. Er wordt meer gerookt dan in Nederland. Pakje sigaretten is goedkoper. Op de campings is het rustig . Campings kosten ongeveer 20 euro. In de meeste gevallen betaal je 5 euro voor elektra . Er wordt ook wel gecampeerd met een tent. Heerlijke koffie en veel zoete broodjes zijn overal verkrijgbaar . Lidle en de Aldi zijn ruim vertegenwoordigd. Grote winkels met ruim assortiment .

1. Nancy:
    7 juli 2023
    Op de helft! En nog heerlijk 6 weken te gaan, wat een luxe hè.
  2. Trudy en Andre:
    8 juli 2023
    Op de helft in tijd; we zijn benieuwd of het ook de helft in kilometers is. Wat zien en beleven jullie veel. Met de conditie gaat het prima begrijp ik en ik hoor niets over dat het met Theo’ s suiker niet goed gaat. Houden zo en nog veel plezier toegewenst!
  3. Olaf:
    8 juli 2023
    Vandaag weer thee van de markt gehaald. Tja ook weer uit Marokko. Maar zo denken we wel aan jullie. Nu al 3000 km, indrukwekkend hoor. Hier is het 34 graden en we begrijpen nu een beetje wat hitte met je doet. In Portugal veel bier en sigaretten. Vaak een teken van langdurige armoede. Je ziet, dat Spanje weer anders is. Daar hebben ze ook een andere insteek. Er is iets om te bewonderen ( Santiago) en dat tilt een gebied rondom uit de misère. Dan kan je nog best genieten van een biertje, maar heb je ander perspectief. ( Van een dromedaris en een ooievaar). Wat zijn jullie in conditie en mentale kracht gegroeid. Fijn dat jullie zo op elkaar zijn ingespeeld. Daarom voor de komende 3000 km. Veel plezier samen. Wij lezen mee.