Vrijdag 13 augustus

13 augustus 2021 - Lepetane, Montenegro

We hebben vanmorgen eerst op ons balkonnetje ontbeten. Plan voor vandaag 60 km . Energie slopende weg langs de kust. Heuvel op , heuvel af . Met beklimmingen van 7 procent. Wat was de weg druk. Heel veel hotels, badgasten, stranden liggen vol .  Regelmatig files . Soms reden we gewoon langs de rijen auto’s omdat ze vrij dicht tegen de stoep rijden. Geen idee waarom het de laatste dagen zo druk is op de weg. Misschien vakantie in dit land? Vanmorgen kon Theo zijn draai niet vinden. Geen energie in de benen. Na het eten van bananen, joghurt met cruslie , veel water gedronken en een energiedrankje knapte hij weer op. Zwaar trapweer en behoorlijke tegenwind. De rest van de dag ging het goed. In de middag kwamen we 2 jonge mensen uit Zwitserland  tegen op de fiets. Zij hebben 1 jaar uitgetrokken om te fietsen . Plan is naar Iran . Poosje met hun gesproken. Ws hebben we daarom de tablet laten liggen. Na de afdaling bij een winkeltje kwamen we er pas achter. Theo is op de ebike de berg weer opgegaan om de tablet op te halen. Gelukkig lag de tablet nog bij het café . Behoorlijk moeten zoeken naar het appartement dat we gereserveerd hadden. Volledig appartement met alles erbij. We hebben vanavond zelf gekookt . Heerlijk. Er was van de week joghurt gelekt in de slaapzak. In dit appartement was er ook een wasmachine . Slaapzak is weer gewassen .
Montenegro komt bij ons niet echt over als een arm land. De prijzen in de supermarkt verschillen niet veel met de Nederlandse prijzen. De duurste en de prachtigste auto komen we tegen . Mercedes, bmw , land rovers en Audi. Wij hadden een andere indruk van dat land toen we daar naar toe gingen. Misschien is het alleen de kust streek die zo welvarend is door de vele toerisme . Je betaalt hier met de euro . Ook zien dat het mondkapje weer verplicht is in de winkels.

1. Ellen Schade:
    13 augustus 2021
    Hoy Wel weer eens gezellig ,veel drukte en niet zo warm ,Denk wel om jullie gezondheid ,hou het goed in de gaten ,want met wat bij eten is de onderliggende eventuele vermoeidheid niet weg Neem als het nodig is een paar dagen rust. Dat heet echt vakantie ,Maar jullie zijn oud en wijs genoeg om op tijd maatregelen te treffen als het nodig is. ja Montenegro is heel erg rijk en arm in de binnenlanden Zullen jullie wel vaker tegenkomen in deze landen Ze willen allemaal groeien voor de toerisme ,dat brengt geld op Blijf genieten van de natuur en de mensen Morgen Sukses Gr E
  2. Tineke:
    13 augustus 2021
    Wat leuk en geweldig wat ik allemaal lees.
    In Nederland 20 september geen 1;5 meter meer en mondkapjes.
    Als het goed blijft gaan.
    Wat een mooie kustlijn in Montenegro. Veel plezier nog.
  3. Ada:
    14 augustus 2021
    We kijken elke dag uit naar jullie reisverhalen en telkens is het leuk om te lezen. Fijn dat jullie af en toe ook ergens overnachten waar jullie alles weer schoon krijgen. Slaapt toch lekkerder denk ik als je slaapzak weer lekker fris is 😀. Geniet lekker en reis voorzichtig 😘
  4. Arnout Claessens:
    14 augustus 2021
    Met Arnout geweldig om dit allemaal
    Te lezen. Nu op weg naar Kotor de
    Mooiste baai van de wereld en
    Restaurantjes met sterke koffie.
    Pas op om naar Cetinje te gaan een
    Weg met 25 haarspeldbochten
    En gevaarlijk. Maak er een mooie dag
    Van Arnout en Hennie Claessens
  5. Olaf:
    14 augustus 2021
    Herkenbaar, dat je iets laat liggen. We hadden in het bos onze telefoon laten liggen, waar we dachten even een plaspauze te houden. Floep uit je broekzak gevallen. Na 1 km. Waar is de telefoon? Heb jij die? In looppas terug..... En ja daar lag de zwarte telefoon. Gelukkig had niemand anders daar een plaspauze gehouden of nog erger... Dan ben je eerst ongerust en later dolblij. In het verhaal van jullie staat het naast het arm en rijk verhaal en ik besef eens te meer, wat rijk is als het zomaar weg kan zijn en arm als je ergens op rekent en het is er niet. Het heeft ook een relatie met pap in de benen, die je ineens ervaart en na wat energie fiets je weer de berg op. Wat je ineens kan ontbreken voelt als arm en onthand, wat je weer kan als het is opgelost, is vaak onvoorstelbaar. Rijke mensen zijn jullie voor en met elkaar.
  6. Rineke Haasnoot:
    Hoi Olaf
    Bedankt voor je reactie. We vinden het verhaal van jullie ook te lezen👍