Dinsdag 24 augustus

24 augustus 2021 - Šmartno pri Litiji, Slovenië

Gister was het echt ….. weer. De voorspelling was regen . In de ochtend flink bewolkt en om 10 uur begon het te regenen. Het kwam met bakken uit de lucht en de temp was 15 graden. Wij op de fiets met fietsbroek , t shirt en sandalen. Regenjack aan en dat scheelde in ieder geval . We zijn de grens over gegaan in Slovenië . Na een half uur kwamen we weer de grens van Slovenië tegen. We begrepen er niets van. Bleek dat we helemaal verkeerd hadden gereden en weer een half uur terug moesten fietsen . De juiste weg hebben we wel gevonden. Inmiddels waren we 2 verzopen katten. In Krisko geprobeerd een hotel te vinden. Veel navraag bij de mensen maar het lukte niet. En maar regenen. In een dorp vroeg een meisje of we hulp nodig hadden. Zij wist wel een hotel. Inmiddels reed een meneer langs in de auto en vroeg aan het meisje wat er aan de hand was. Lang verhaal maar hij vertelde dat hij een groot huis had waar wij konden overnachten.we zijn met de fiets achter hem aangereden en kwamen terecht bij een prachtig groot huis. We mochten de fietsen in zijn enorme grote garage zetten. Zijn vrouw kwam ook buiten en nodigde ons uit om binnen te komen. Zij maakt thee en heerlijke koekjes waren erbij. Naast het huis was een grote houten schuur met boven een kamer waar we konden slapen. Beneden een complete kleine keuken en toilet. In hun huis konden we douchen. Dit hebben we nog nooit meegemaakt . Totaal vreemde mensen in je huis nemen vinden we ongekend. Zo gastvrij ongelofelijk. Zij wilden er niets voor hebben en als we wilden konden een aantal dagen blijven. s,avonds hebben we samen een Slowaakse maaltijd gegeten die zijn vrouw had klaargemaakt. Heel gezellig met elkaar gepraat alsof we elkaar al jaren kenden. Beiden gingen de volgende dag werken en wij kregen van alles mee voor het ontbijt. Heerlijk geslapen en de volgende wel weer op pad gegaan.

katja en dejan: super bedankt voor alles🙏

vandaag geheel bewolkt maar volgens de weerberichten geen regen. Ik heb maar mijn joggingsbroek en een T-shirt met lange mouwen op de fiets aangedaan . In de loop van de ochtend trok de lucht open en de temp was heerlijk om te fietsen. Vandaag langere tijd langs de rivier de Save gereden. Wat is de natuur hier mooi. Het heeft wat weg van Oostenrijk.vele kleine watervalletjes, mooie omgeving , mooie verzorgde huizen en vriendelijke mensen. Wij vinden dit eigenlijk wel het mooiste land in de Balkan. Het is vrij klein en heeft 2 miljoen inwoners. Om 15 uur gestrand op een kleine boerderij camping op 35 km van jubljana.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen Schade:
    24 augustus 2021
    Nou ,nou wat een verhaal van gastvrijheid En dan iedereen maar spreken over die grote boze wereld,Gewoon vertrouwen in de mens hebben en je leeft veel makkelijker en geniet van andere mensen Ja deze landen hebben niet de waardering die ze moeten hebben Mooie natuur en gastvrije mensen
  2. Monique takens:
    24 augustus 2021
    Dit zijn toch echt de mooie dingen van deze reis. Het contact met de lokale bevolking. Fijn dat jullie zo goed geholpen worden als het nodig is. Vol goede moed weer verder. Succes buurtjes
  3. PaCo:
    24 augustus 2021
    Hoi Rineke en Theo, wat een verhalen he, maar mooi om te lezen, dat er ook nog goeie mensen zijn. Leuke foto met de kanjers. Wat mooi om jullie verhalen te lezen. Wel balen, dat jullie zo'n slecht weer hadden, maar wel fijn dat jullie zijn geholpen. Dit is wel het mooie van reizen met de fiets, je hebt bijna altijd direct contact. Heel veel plezier en geniet van de verdere reis, groetjes PaCo
  4. Jaap en Irene:
    24 augustus 2021
    Wat een fantastische en bijzondere belevenis. Je kan ver op reis, duur op reis en luxe op reis, maar dit zijn dingen die veel mooier zijn en je altijd bij blijven, geweldig.
  5. Rineke Haasnoot:
    25 augustus 2021
    Hoi
    Dat vinden wij ook
  6. Trudy en Andre:
    25 augustus 2021
    Wat een gastvrijheid hebben jullie ervaren. Daar kunnen wij als Nederlanders nog wat van leren. Goede reis weer verder en groet!