Zaterdag 30 juli

31 juli 2021 - Nis, Servië

Gister aangekomen in Nis . Nog steeds extreem warm. Onderweg vele keren gestopt in de schaduw om te drinken.  Onderweg kwamen we hele kleine dorpjes tegen en geen winkeltje te bekennen. Op een gegeven moment zijn we door onze voorraad drinken heen. Als we mensen in de tuin zagen vroegen we om koud water. Geen probleem. Maar als er een piep klein winkeltje was dan gingen we los met de inkoop van koud drinken . Vandaag een rustdag in Nis. Prima kamer met airco en koelkast. Volgens de weersverwachting  Blijft ook nog erg warm. Besloten om het stuk van Nis naar Scopje ( 42 graden) met de trein of de bus te doen. De gastheer heeft ons geholpen met het zoeken wat de mogelijkheden zijn. Het is voor de buitenlander bijna onmogelijk om wijs te worden op het internet , laat staan reserveren. Ook hij heeft een vriend en zijn vrouw gebeld voor info. Helaas geen trein. Wel raar want volgens internet kan het wel. Dan de bus. Hopelijk kunnen we de fietsen meenemen. Dit hangt van de chauffeur af. Advies om hem wat extra geld te geven. Is dat een steekpenning? De gastheer gaat morgen met ons mee naar het busstation . Heel fijn. Komt goed denken wij. We hebben ook al een onderkomen in skopje geregeld.
vandaag met de fiets rondgereden in Nis. Ook hier een concentratiekamp bezocht. Klein doorgangs kamp midden in de stad. Een gids heeft ons van alles verteld . Oa dat een deel van de vloer van de slaapzaal bedekt was met stro en het andere deel metaal. De Joodse gevangenen sliepen onder het schuine dak. In de zomer bloedheet en in de winter ijskoud. Al met al onmenselijk zoals in alle concentratiekampen .  Volgens ons heeft deze mevr een verleden  met de oorlog/ kampen want ze kwam erg triest over toen ze haar verhaal deed.
Theo heeft een nieuwe buitenland voor zijn fiets gekocht. Band was behoorlijk glad. We hebben een poosje met de gastheer gesproken. Hij vertelde dat de werknemers in de fabriek in Nis 250 euro per maand verdienen maar in Belgrado meer . Veel belasting geld gaat naar Belgrado . Er zijn 2 klasse in Servië . De rijken en de armen . Middenklasse is er niet meer.  In de stad is een supermodern overdekt winkel centrum met allerlei dure merk kleding . Het was er erg stil in de winkels. In de dorpjes piepkleine winkeltjes, volledig volgestouwd met van alles en nogwat en buiten vele koelkasten met koude frisdranken.

1. Jaap en Irene:
    31 juli 2021
    Indrukwekkend verslag, mooi beschreven.
    We lazen op internet dat er in oost europa een hittegolf komt met meer dan 40 graden. Erg warm dus, hopelijk lukt het om de bus te kunnen nemen, succes.
  2. Trudy en Andre:
    31 juli 2021
    Nou, jullie beleven wel het een en ander. De hitte zal nog wel even duren, dus neem wijze beslissingen. Gezondheid gaat voor alles. We zijn (weer) benieuwd naar de rest van het verslag. Hartelijke groet!
  3. Ellen Schade:
    31 juli 2021
    Hoy Verstandig om morgen een rustdag te nemen ,Ik raad jullie noe steeds aan om om te draaien ,en ga naar het noorden i.p.v. het zuiden in de heetste tijd van het jaar ,Jullie fietsen toch om te fietsen en niet om steden te bekijken ,doe het zuiden in voor of najaar Het is vakantie ,geen verplichtingen en eigen ingeplandetijd, Maar morgen rustige dag en Maandag veel Sukses en ik hoop met wat lagere temperatuur Gr E