Maandag 16/3

18 maart 2020 - Vientiane, Laos

16/3

Vanmorgen na een goede nachtrust vroeg vertrokken. In het reis schema was geadviseerd om de doorsteek ( 29 km )  over de berg met een busje te doen . Totaal 49 km. Dit ivm de extreme klimmen van 15 %. Het eerste stuk van 20 km was goed te doen. Het is een verlaten gebied met jungle, bamboe bossen en diepe afgronden. Maar dan kwamen inderdaad de enorme stijgingen. Een terrein wagen heeft ons toen meegenomen in de achterbak. De weg was erg steil en slecht . De bestuurder voelde hier niets van maar wij echt wel. Op een bepaalde hoogte was de doorgangs weg compleet weg. Over een stuk van 800 meter enkel stenen, keien . Er waren 7 graafmachines bezig om een weg te creeren. Wij hebben 2,5 uur gewacht en toen was er een geïmproviseerde weg. We waren niet de enige die stonden te wachten tot zij er door konden. Er daar gingen we. Theo probeerde de fietsen op de plek te houden. Ik probeerde de enorme stof buiten mijn longen te houden met mijn T-shirt. We werden enorm heen en weer geschud. Wat een rit. En de terrein wagen denderde maar door. Helaas kwamen er zeker nog 8 van zulke slechte stukken weg. We hebben het geweten . Eindelijk kwamen we aan in het dorp Nasak. We Wij en de fietsen hebben het overleefd. Alles zat onder een laag gelige stof. In het plaatsje hebben ons eerst wat gewassen bij een kraan. Daarna lekker gegeten. De weg naar Vang ( 17 km langs de mekong rivier ) is onverhard. Ps Aan de overkant van de mekong ( is de grens) ligt Thailand met een geasfalteerde weg. Allen de locals mogen met een bootje naar Thailand.

Zeer slecht , kuilen, stenen en stofwolken van vrachtwagens die langs rijden. We hebben onze portie vandaag wel gehad. We zijn nu in een heel sober guesthouse maar dat maakt niet uit. Geen WiFi airco, wel een ventilator aan het plafond.

1. Ellen Schade:
    18 maart 2020
    Hallo Ben blij jullie weer te horen ,Ik kreeg 3 dagen geen bericht en maakte me ongerust over Doen jullie het wel wat rustig aan om conditie te hebben om hier het Corona virus te lijf te gaan Krijgen jullie er nog wat van mee ? Informeer eens hoe de terugweg gaat ?Blijf genieten Groetjes Ellen