Zondag 7 augustus

7 augustus 2022 - Czestochowa, Polen

Zaterdag

vrijdag 35 graden , zaterdag 17 graden . Wat een verschil in temperatuur. Koud en regen . Eigenlijk wel de hele dag. Rineke heeft 2 t-shirts , vest en regenjack aan . Helaas geen jogging broek want die werd alleen maar nat . Door rijden dan maar . Bospaden , grindpaden , onbewaakte trein overgang en af en toe een stukje auto weg . De route buiten de auto baan gaan vaak door het bos . De weg erdoor heen is meer geschikt voor cross fietsen . Zand , grote en kleine kiezels, kuilen enz . Gelukkig hadden we een gasthuis geboekt , Helaas werd er verteld dat er geen plek was toen we nat en verkleumd aankwamen . Jullie zullen we begrijpen dat we niet blij waren. 1 km terug konden we wel terecht. Prima kamer . We hebben daar heerlijk gegeten . En dan de warme douche , beter kan het niet !

zondag

vandaag maar een kort stukje fietsen naar czestachova. Ongeveer 35 km . De auto weg was erg rustig , daarom een groot stukje daarop gereden . We waren er zo . Een meneer op de fiets heeft ons voorgereden naar Jana Gora .( klooster)  Dit is een bedevaartsoord uit de 14 de eeuw wat we graag nog een keer wilden bezoeken. In het klooster hangt afbeelding van de zwarte Madonna. Vele mensen geloven dat de zwarte Madonna hun kunnen genezen .Zij wordt de koningin van Polen genoemd..in het klooster hangen aan de muren heel veel attributen die de mensen na de genezing niet meer nodig hadden. Er wordt verteld dat er jaarlijks 5 miljoen pelgrims komen. Daar het vandaag zondag is werden er constant kerk diensten gehouden .De kerk was vol met mensen . Knielend , biddend en zingend. Ook werden er mensen met een zichtbare handicap naar het altaar gereden, gebracht. Om het altaar maakten mensen een ronde op de knieën .Absoluut indruk wekkend . Regelmatig wordt de zwarte Madonna afgedekt om haar ook rust te gunnen .

in Polen zijn alle winkels op last van de overheid , dicht. Wat ons opvalt dat de mensen weinig rekening houden met anderen.
De huizen buiten de grote steden zijn prachtig . Er wordt hard aan nieuwe wegen gewerkt.

door de COVID zijn vele mensen werkeloos geworden . Daardoor is het gebruik van alcohol gestegen . In de supermarkten zijn grote schappen met sterke drank en is volop te krijgen .

1. Tineke:
    7 augustus 2022
    Wat indrukwekkend allemaal wat jullie meemaken.
    Maar fijn dat het goed met jullie gaat.
    Geniet van het volgend avontuur.
  2. Ellen Schade:
    8 augustus 2022
    Hoy Rven T Blij dat jullie er weer waren Door jullie trouwe dagelijks verslag ben je bang dar er iets is als het verslag er niet ie Gelukkig alles goed Ik was ook onder de indruk van de Zwarte Madonna Er zijn oorden waar de mensen op. Hun knieën kilometers afleggen en dan ook nod over kiezelpaden Ik kan me wel voorstellen dat je van alles wil doen als je zelf een zieke in de familie hebt. Jullie bedevaart is omrijden en het niet vinden van de fietspaden .Nog ongeveer 2000 km, Blijf genieten Hier ook deze week een hittegolf Gr E