Zaterdag 30 juli

30 juli 2022 - Nyíregyháza, Hongarije

Gister hebben we Roemenië vaarwel gezegd. Laatste prachtige tour door de bergen . Laatste grote drukke stad Oradea . Ligt tegen de grens. Voor Oradea is een hele nieuwe wijk met veel grote hotels , pensions . Lijkt op een moderne badplaats. Veel auto verkeer. Zonder een auto doe je in Roemenie niet veel. Fietsen zie je amper. De mensen lopen langs de kant van de weg met een boodschappen tas . Er wordt Veel reclame gemaakt over wellness , Spa . In Roemenië is in iedere plaats ( hoe klein ook en in welke Achterhoek dan ook ) een hotel, pension, motel. Je boekt een kamer via booking . Com ( dat doen wij) . Wij vinden het leuk om te huren van een particulier. De mensen wonen zelf niet in het huis maar verhuren het . Zelf wonen ze dan ergens anders. Ze hebben dan 2 huizen. Ze ontvangen de gasten, informatie wordt er gegeven en de sleutel. De volgende morgen doe je bv de sleutel in een brievenbus

De grens over naar Hongarije. Daar we niet wisten hoe de reis zou verlopen hadden we nog geen kamer geboekt . Op de plaats van bestemming wilden we het zelf gaan proberen. In Roemenië heb je alle keus . We zijn langs verschillende hotels, motel, pension geweest . Full house kregen we iedere keer te horen . Hongaren hebben vakantie.  Volgen Maps me zou er ook een camping zijn . Niet dus . Gelukkig is het toch gelukt om een kamer te reserveren via booking.com. Was een warme dag vandaag. Kamer met airco en een heerlijke douche. In Roemenië kennen ze geen zomertijd. Daar kwamen we wat later pas achter. In Hongarije is het 1 uur vroeger. Dus ook 1 uur eerder wakker. Vandaar dat we vanmorgen al vroeg op pad waren. We hadden echt geluk met de weg. Bijna enkel fietspaden . Sommige stukken waren wel wat minder ivm de wortels van de bomen . Broeiige dag. Halverwege de dag werd het erg donker. Ineens een frisse wind eN toen kwam de regen met bakken uit de hemel. Toch maar geschuild . Was best wel snel weer voorbij maar het bleef dreigen. De kamer die we geboekt hadden is 5 jaar geleden een ziekenhuis geweest. Doet nu dienst als een hotel. De kamers lijken ook echt op een ziekenhuis kamer. Voelde voor Rineke als thuiskomen( grapje)  Het weer is wel van slag dit weekend. Veel regen, onweer en wind. Gelukkig zitten we binnen.
We hebben tot nu toe 2000 km gereden

1. Ellen Schade:
    30 juli 2022
    Hoy R en T Hebben jullie al regen? Hier de blijft het de hele week warm en droog Goede zomer Het ijsvermaak stil overal Iedereen met vakantie Ben benieuwd naar Hongarije,Vroeger was het veel armoediger dan Roemenië Maar met de toeristen en de mooie intersante hoofdstad trekt het veel toeristen Veel Sukses en fijn veel fietsen en genietenGr E
  2. Trudy en Andre:
    31 juli 2022
    Jullie hebben weer genoeg beleefd.
    Ben nieuwsgierig naar de verdere belevenissen in Hongarije.
    Goede reis verder!