Woensdag 18 augustus

18 augustus 2021 - Capljina, Bosnië en Herzegovina

Afgelopen nacht heeft het hier geregend . Voor het eerst in 3 maanden. Vandaag bleef het wat bewolkt maar de temp is weer 32 graden . Na een heerlijk ontbijt hebben we een dagje “ Mostar “ gedaan .Bagage achtergelaten . Enorme tegenwind . Afstand naar Mostar is 35 km. Op de weg kwamen we 5 tunnels tegen. Ik was blij dat het korte tunnels zijn want er is geen licht in de tunnels. Tuurlijk gaat de fietslamp aan maar het blijft best wel donker. Mostar is bekend door een oude brug Stari Most over de Neretva rivier . Het is vooral een symbolische verbinding tussen het Kroatische gedeelte en het moslim gedeelte . Het is ook bekend door de oude Turkse huizen. Het was een gezellige drukte. Veel moslim mensen .  Soort openlucht turkse bazaar met vele winkeltjes met “ meuk”. ( souveniers) . We hebben er door heen geslenterd. Het ene winkeltje leek op het vorige winkeltje. Dit is dan ook de enige bezienswaardigheid in Mostar . Terug naar het hotel hadden we nu natuurlijk meewind . Heerlijk.

1. José Van Opstal:
    18 augustus 2021
    Oh is de brug weer gerepareerd. Ooit met ouders geweest, maar daarna is de brug kapotgeschoten, maar fijn dat ie er weer is (ook symbolisch)
    Caspar
  2. Rineke Haasnoot:
    18 augustus 2021
    Hoe lang is dat geleden?
  3. Arnout Claessens:
    18 augustus 2021
    Springen de jonge jongens nog
    Steeds voor geld van de brug.?
    Morgen naar Stefi Stefan het
    Hotel eiland voor de millionnairs?
    Groetjes Arnout
  4. José Van Opstal:
    18 augustus 2021
    Mostar, een stadje in het huidige Bosnië-Herzegovina en eeuwenlang een cultureel kruispunt tussen Oost en West, haalde in november 1993 abrupt het wereldnieuws toen de zestiende-eeuwse Ottomaanse brug over de rivier de Neretva tijdens een niets ontziend conflict werd verwoest......
    .....Met de hulp van de meest moderne bouwtechnieken en –materialen werd drie jaar later, op 23 juli 2004, de brug feestelijk heropend.
  5. Ellen Schade:
    18 augustus 2021
    Hoy Wat worden jullie verstandig ,om eens een rustig dagje te nemen en een stadje te bezoeken Jammer alleen dat het zo warm blijft ,maar hoe meer deze kant op ,hoe koeler het wordt Geniet morgen van de mooie natuur en neem jullie rust Veel Sukses Gr E
  6. Olaf:
    19 augustus 2021
    wat lijken die terrasjes me lekker om even te gaan zitten, echt vakantie. wel warm, maar aan het water is het snel koeler. Wat leuk die discussie over de brug, het is ook een metafoor voor hoe makkelijk verbindingen worden kapot gemaakt en hoe belangrijk dat is om die te kunnen herstellen en dat dan later weer te kunnen zien. veel plezier met elkaar en wat een leuke foto's van zowel Rineke als Theo.