Vrijdag 5 augustus

5 augustus 2022 - Auschwitz, Polen

Via Google Maps een mooie fietstocht uitgekozen. Geen autoweg is hier aan te pas gekomen. Soms een klein grindpad wat weer snel in een goed fietspad overging. Echt genieten. Erg warme dag . 35 graden . Om 13 uur waren we al in het guesthouse in Auswitz. We hadden gister kaartjes op internet besteld. Wij wilden geen tour met een gids . Dit kan alleen na 1700 uur als alle tours voorbij zijn. Vanmiddag rustig aan gedaan en om 17 uur naar het concentratie kamp. De tas werd gecontroleerd en ook je paspoort wilden ze zien. Blijft erg indruk wekkend. Ondanks dat we er al een keer eerder zijn geweest. Vele gebouwen zijn ingericht als een museum . Alles is even netjes . Heel veel documentaties , foto’s en verhalen .  30 jaar geleden ( eerste bezoek) zag het kamp er anders uit .  Er is veel gerenoveerd . Wij vinden het fijn om nog een keer dit kamp te vezoeken. Daarna naar Auswitz / Birkenau .Daar kwamen de transporten aan . We zijn daar niet meer naar binnen gegaan. De meeste indruk op ons was de rij gevangenis pakken van de Joodse mensen ( zie foto)

1. José Van Opstal:
    5 augustus 2022
    Ja Auswitz, indrukwekkend afschuwelijk.
    Jullie hebben ondertussen al veel gezien en beleefd. Leuk om te volgen.
    Veel plezier nog.
  2. Ellen Schade:
    5 augustus 2022
    Hoy R en T Mijn antwoord is verdwenen. Dus opnieuw Hoe vaak je ook in een kamp komt Het blijft indrukwekkend en dan is het fijn om daarna een rustig eind te hebben Is het morgen weer warm. ..? Rustig aan Jullie hebben al zoveel gezien ,dat de reis nu al geslaagd is Geniet morgen en een rustige dag Verl plezierGr E